آشنایی با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باکو

باکو پایتخت کشور جمهوری آذربایجان است که جمعیتی 3 میلیون و 200 هزار نفری دارد. از این شهر همچنین به عنوان بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور نیز یاد می شود. باکو از جمله مناطق نفت خیز دنیا و در کرانه دریای خزر و جزیره آب شوران قرار دارد. این شهر به دلیل این که هنوز بسیار از بخش های سنتی خود را حفظ کرده، یکی از مهم ترین قطب های گردشگری در آسیای میانه محسوب می شود. جالب است بدانید که این شهر در سال 2009 به عنوان پایتخت فرهنگی کشور های اسلامی انتخاب شده است. برای آشنایی بیشتر با مهم ترین جاذبه های گردشگری باکو ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

باکو

جاذبه های گردشگری باکو

برج دختر

برج دختر که در زبان آذری به آن قیز قالاسی گفته می شود، یکی از قدیمی ترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری در باکو محسوب می شود که سالانه افراد زیادی را به شهر می کشاند. این برج که نماد شهر نیز محسوب می شود، یک نمای عالی به بهترین مناطق شهر دارد. بالا رفتن از این برج می تواند بک تجربه بی نظیر را برای شما رقم بزند. گفته می‌شود بنای اولیه برج بیشتر از هزار سال قدمت دارد، اما سازه فعلی به قرن 12 بر می‌ گردد. داستان های زیادی در مورد این بنا وجود دارد که یکی از آنها ادعا می کند از بالای آن دختر پادشاه خودکشی کرده است.

قسمت قدیمی باکو

همان طور که اشاره کردیم یکی از دلایل محبوبیت این شهر برای گردشگران، حفظ بافت سنتی می باشد. این منطقه از شهر یکی از تاریخی ترین قسمت های کشور آذربایجان می باشد. از این بخش به عنوان قلب شهر باکو یاد می شود که توسط دیوار های کنگره احاطه شده است. قدمت این محله که به قرن 12 میلادی بر می گردد، شما را به دل تاریخ می برد. قدم زدن در کوچه های باریک و سنگ فرش شده، می تواند حس زیبایی را در شما القا کند. در سال 2000، دو قسمت از این محله به نام های برج دختر و قصر شیروان شاه، در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

باکو

قصر شیروان شاه

یکی دیگر از بنا های تاریخی باکو که در محله قدیمی قرار دارد، قصر شیروان شاه می باشد. در سده های میانی این کشور محل حکومت سلسله شروانشاهان بوده است. از این قصر نیز به عنوان مرکز سلطنت این شاهان استفاده می شده است. یکی از مهم ترین بخش های این قصر ماسه سنگی، دیوان خانه است که معماری شش ضلعی دارد. شروانشاه خلیل الله اول جلسه دیوان خود را اولین بار در این مکان تشکیل داد. همان طور که اشاره کردیم این بنا در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که همین موضوع اهمیت بالای آن را نشان می دهد.

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

مدرن ترین دیدنی در باکو مرکز فرهنگی حیدرعلی‌اف محسوب می شود. این بنای زیبا که معماری فوق العاده ای دارد، توسط زاها ساخته شده است. فرم دهی به اشکال انتزاعی، موج‌ های جالب و انحنا های چشم‌ نواز، بارزترین خصوصیات این بنای منحصر به فرد هستند. در داخل این بنا نمایشگاه هایی درباره لوازم، هدایا، اتومبیل‌ ها و لباس‌ های حیدرعلی‌اف، رییس جمهور دیکتاتور آذربایجان وجود دارد که ارزش آنچنانی ندارند. همان طور که گفتیم مهم ترین زیبایی این مجموعه مدیون معماری زیبای آن است.

پارک مفاخر

یکی دیگر از مکان هایی که نباید بازدید از آن را از دست بدهید، پارک مفاخر می باشد. این مکان در اصل یک قبرستان شهری است که با درخت‌ ها و گل‌ ها و فضای سبزی که برایش درست کرده‌اند تبدیل به پارک شده است. در این پارک تعداد زیادی از مشاهیر آذربایجان دفن شده اند که از مهم ترین آنها می توان به افرادی مانند: حیدر علی‌اف ( رییس جمهور آذربایجان )، عظیم عظیم‌زاده ( نقاش معروف )، رشید بهبودف ( خواننده اپرا ) و المیرا غفورف اشاره کرد.

منبع: www.barfanak.com

Check Also

آشنایی با جاذبه‌های کشور مارتینیک

مارتینیک یکی از  مستعمره های کشور فرانسه است که در قاره آمریکا و در حوزه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.