کشکک زانو و علائم آسیب های وارد بر آن

کشکک در موقعیتی قرار دارد که در معرض بیشترین ضربات می باشد. در رفتگی کشکک زانو و خورده شدن دو نمونه از صدمات کشکک میباشد. صاف شدن غیر طبیعی غضروف کشکک را کاندرو مالژیا خوانند که بیشتر دوندگان استقامت و نیمه استقامت به آن دچار می شوند.در این مطلب از مجله برفانک شما با صدمات کشکک زانو آشنا می شوید.

کشکک زانو

در رفتگی کشکک زانو

در فعالیتهای گوناگون ورزشی، در رفتگی کامل و یا ناقص کشکک زانو اتفاق میافتد. دلیل اصلی در رفتگی کشکک به روشنی مشخص نیست ولی عوامل زیر می توانند کشکک را در موقعیتی قرار دهند که منجر به در رفتگی شود. این عوامل عبارتند از: اندام های پایینی مانند: ضعف عضله چهار سر، نحوه ارتباط تندون عضله چهار سر با کشکک و بالاخره پهن بودن لقمه داخلی یا خارجی استخوان کشکک. چرخش شدید ران در حالیکه پا در یک جا ثابت شده و یا انقباض شدید تندون کشکک هنگام دویدن با سرعت یا پریدن از دلائل اصلی دررفتگی کشکک زانو هنگام فعالیت ورزشی می باشد.غالباً تغییر مکان کشکک به طرف خارج بوده و بعد از دررفتگی بر روی لقمه خارجی استخوان ران قرار میگیرد.

علائم در رفتگی حاد کشکک زانو

کشکک زانو

دررفتگی حاد کشکک دارای علائمی است این علائم عبارتنداز: از بین رفتن عملکرد طبیعی مفصل، درد، تورم و قرار گرفتن  کشکک در جای غیر طبیعی، بعد از دررفتگی کشکک پزشک با فشاری که به آرامی بر کشکک وارد می آورد آن را در جای اصلی اش قرار می دهد. البته این عمل باید در حالی صورت گیرد که زانو کاملا باز باشد. بعد از جا انداختن کشکک زانو برای چهار هفته یا بیشتر ورزشکار باید از عصا استفاده نماید و زانو نیز بی حرکت بماند تقویت عضله چهار سر از دیگر نکات ضروری و حیاتی است که بعد از دررفتگی کشکک باید مورد توجه قرار گیرد.

خورده شدن و یا صاف شدن کشکک زانو

تغییر ماهیت پیدا کردن بافت های خلفی کشکک از نوع عالی به نوع پست تر، کاندرومالژیای کشکک نامیده می شود. تغییر در بافتهای پشت کشکک ممکن است به دلیل ضربات کم شدت در طولانی مدت و یا بر اثر یک ضربه شدید تکامل پیدا نماید. علائم کاندرومالژیای عبارتند از: درد مزمن، ضعف و درد هنگام لمس کردن. این علائم در اطراف کشکک ظاهر می شوند. همراه با ارزشیابی زانو تورم جزئی، درد هنگام لمس کردن و ضعف حرکتی در استخوان کشکک زانو مشاهده خواهد شد. هنگامی که تشخیص داده شد ورزشکاری مبتلا به چنین آسیبی میباشد، زانو حتماً باید حمایت شود ضمن اینکه برنامه منسجمی برای تقویت عضله چهار باید طرح ریزی شود.عدم توجه به چنین اسیبی عواقب وخیمی را برای ورزشکار به دنبال خواهد داشت. از بین رفتن عضروف کندیل استخوان ران و رشد غیر طبیعی استخوان از عوارض کاندرومالژیا می باشند.

شکستگی کشکک زانو

کشکک زانو

شکستگی کشکک بر اثر ضربه مستقیم و غیر مستقیم اتفاق می افتد. در حالی که زانو نیمه خم است، کششی شدید و ناگهانی رباط کشکک ممکن است منجر به شکستگی استخوان کشکک شود. در این موقعیت کشکک بین دو نیروی شدید از طرف تندون عضله چهار سر و رباط کشکک قرار می گیرد. با انقباض شدید عضله چهار سر استخوان کشکک در نیمه پایینی آن ممکن است شکسته شود .ضربه مستقیم و شدید که بر کشکک وارد آید باعث شکسته شدن کشکک می شود. دویدن و پریدن غیر صحیح نیز باعث شکسته شدن کشکک می شود. شکستگی کشکک توأم با تورم و خونریزی می باشد. شکستگی غیر مستقیم همراه با پارگی کپسول مفصلی و احیاناً پارگی وتر عضله چهار سر میباشد. تشخیص شکستگی توسط تاریخچه، پرتونگاری و لمس کردن قسمتهای جدا شده میسر می باشد. به محضی که اطمینان حاصل شد که امکان شکستگی وجود دارد، محل آسیب را سرد کرده توسط باندهای مخصوص فشار بر آن وارد کرد، و آن را بی حرکت مینماییم و هر چه زودتر به پزشک مراجعه می نماییم. بعد از شکستگی کشکک معمولاً به مدت دو تا سه ماه درمان صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.