رژیم غذایی و گروه خونی افراد با هم ارتباط دارند

نوع تغذیه و رژیم غذایی نیز مانند سایر مسائل در افراد، متفاوت است و هرکسی بنابر ذائقه و سلیقه، نوع خاصی از غذا را می پسندد و نسبت به بعضی غذاها حساس و از ان اجتناب می کند.

رژیم غذایی

 

با توجه به تحقیقات انجام شده، عادات و رژیم غذایی هر فرد با گروه خونی او کم و بیش در ارتباط است و هر گروه خونی رژیم خاص خود را دارد و گاهی استفاده از رژیم های غلط باعث ناراحتی های گوارشی و یا بیماری های دیگر می شود که در این موارد اصلاح رژیم غذایی لازم و ضروری است.

بنابراین هر فرد باید رژیم غذایی خود را به گونه ای برنامه ریزی کند که متناسب با گروه خونی و سازگار با بدن خود باشد.برخی از مواد غذایی ممکن است به خوبی با بدن فردی با یک گروه خونی سازگار باشد. اما مصرف همان مواد غذایی ممکن است برای دستگاه گوارش فردی با گروه خونی دیگر ناسازگار باشد که در این صورت می تواند به سلامت فرد آسیب برساند.

در واقع تغذیه ی نامناسب نه تنها بر روح و روان انسان اثر نامطلوب دارد بلکه باعث مختل شدن فعالیت سایر سیسمت های بدن به خصوص دستگاه گوارش می شود.

همچنین تغییر عادات غذایی از جمله انتخاب نوع غذا، حجم وعده های غذایی، ساعات غذاخوردن و نیز گنجاندن فعالیت بدنی و ورزشی متناسب با هر گروه خونی و گنجاندن آن در برنامه روزانه می تواند کمک زیادی به سلامت افراد با هر گروه خونی نماید.

 

رژیم غذایی گروه های خونی

انسان برای انجام فعالیت های مختلف روزانه و عملکرد درست دستگاه های بدن به انرژی نیاز دارد. مواد غذایی مورد نیاز برای انرژی بدن را می توان از گروههای غذایی زیر تهیه کرد گروه نان و غلات، میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، چربی ها و شیرینی ها.

هر کدام از این گروه های غذایی، بخشی از نیازهای بدن را تأمین می کنند و موجب حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری و نیز آرامش اعصاب و شادابی و نشاط می شوند.

بنابراین هر فرد با توجه به گروه خونی خود باید رژیم غذایی خود را طوری برنامه ریزی کند که به اندازه کافی از تمام گروه های غذایی استفاده کند. در ذیل به توضیح مختصر هریک از گروه های غذایی می پردازیم:

 

رژیم غذایی

 

  • گروه نان و غلات

این گروه به علت داشتن مواد نشاسته ی به عنوان تأمین کننده ی اصلی انرژی هستند و علاوه بر ترکیبات نشاسته ای و فیبر، ویتامین های گروه ب، آهن، پروتئین و منیزیم مورد نیاز را نیز تأمین می کنند.

 

  • گروه سبزی ها و میوه ها

این گروه به علت داشتن فیبر، ویتامین آ، ویتامین ث، اسید فولیک، پتاسیم و منیزیم از اهمیت زیادی برخوردار هستند. سبزی ها و میوه ها چون فاقد چربی و کلسترول هستند، در حفظ شادابی و افزایش A مقاومت بدن در برابر عفونت ھا نقش مهم و مؤثری دارند.

 

  • شیر و لبنیات

غذاهای این گروه بهترین منبع تامین کلسیم، روی، منیزیم ، ویتامین B۱۲، B6 و پروتئین می باشند. بنابراین در رشد و استحکام استخوان ها نقش مهمی دارند.

 

رژیم غذایی

 

  • گروه گوشت و حبوبات

 از مهمترین مواد مغذی این گروه پروتئین، برخی ویتامینها مثل،  B۱۲، B6 و روی، منیزیم و آهن را می توان نام برد. گروه گوشت و حبوبات به علت نقشی که در رشد و خونسازی دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. آهن موجود در این گروه باعث خون سازی شده و از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری میکند.

  • چربی ها

چربی ها منبع مهم کالری و منبع اصلی تأمین انرژی هستند که در جذب ویتامین ها و حفظ سلامتی و رشد بدن نقش مهمی دارند. چربی ها از دو نوع اشباع و غیراشباع تشکیل می شوند. چربی اشباع از چربی حیوانات بدست می آید و جامد است.

چربی غیراشباع، بکه به حالت مایع است، برای سلول های مغز، سلامت قلب و نیز برای اعصاب چشم مفید است که می توان به روغن زیتون، گردو اشاره کرد.  لازم به ذکر است که ویژگی های جسمی گفته شده درباره ی گروه های خونی عمومیت ندارد. به عنوان مثال: افرادی که گروه خونی Bدارند، می توانند شیر را به خوبی هضم کنند اما اگر کسی از همین گروه، به شیر آلرژی داشته باشد، نباید خود را مجبور به مصرف آن کند.

گروه خونی O نباید در مصرف پروتئین حیوانی و چربی زیاده روی کند، در غیر این صورت باید در کنار آن، فعالیت های بدنی خود را افزایش دهد تا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی مبتلا نشود. نکته مورد توجه اینکه در رژیم غذایی همه ی گروه ها تعادل در برنامه غذایی حرف اول را میزند.

Check Also

آیا اطلاعات کافی درباره گیاهان ضد التهابی دارید؟

بسیاری از گیاهان می‌توانند خواص ضد التهابی داشته باشند، اما با این حال شواهد کثیری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.