شکست لازمه موفقیت فرزندتان است

دنبال کردن مظاهر بیرونی موفقیت و ترس از شکست سبب گردیده نسل جوان امروز بیش از هر نسل دیگری در آمریکا از قرصهای آرامبخش استفاده کند و به همین دلیل است که امروزه حتی بین بچه های هفت تا هشت ساله، میزان خودکشی به طور فزاینده و نگران کننده ای افزایش یافته است. نوجوانانی که از بچگی آموخته اند ارزش و اعتبار خود را وابسته به عوامل بیرونی بدانند و همیشه از ترس گریزان بوده اند، به سختی می توانند در بزرگی، با واقعیات و حوادث غیر منتظره دنیای واقعی روبه رو گردند.

شکست

کودک را از شکست نترسانید

وقتی شما به بچه های خود می آموزید که مظاهر بیرونی موفقیت مهمترین رکن زندگی به شمار میرود، در واقع به آنها یاد می دهید که برای کسب موفقیت به بیرون از خود به کاوش بپردازند. شما با این کار به فرزندانتان می آموزید خوشبختی و نشاط را در اشیا جستجو کنند، در حالی که شادی چیزی است که از درون نشأت میگیرد و شعاع آن کوششهای شخص را هم آشکارا در برمیگیرد. یک انسان مستقل و آزاد اندیش هم از و جین کردن علفهای هرزه باغچه، هم از خواندن کتاب و هم از بازی بیسبال با همبازی خود و هم از پرتاب کردن و بازی با یک قوطی خالی کنسرو و در حیاط پشت منزل لذت میبرد. نوجوانی که اسیر محدودیتهای بی شمار است، و یاد گرفته مظاهر موفقیت را دنبال کند، آن قدر در ردیف ذخیره های تیم ورزشی همسایه به انتظار می نشیند تا امتیازات به جایی برسد که نتیجه مسابقه قابل پیش بینی گردد. مربی چنین نوجوانی عقیده دارد برنده شدن مهمتر از کسب مهارت و هیجان شرکت در بازی است.بعضی از مربیان ورزشی و پدر و مادرانی که مقید به محدویتهای بی شمار هستند، مرتب به بچه های خود گوشزد میکنند: مواظب باش شکست نخوری.

افراد موفق بارها شکست خورده اند

شکست

به گزارش مجله برفانک بسیاری از پدر و مادران فراموش کرده اند که همه افراد موفق و برنده کسانی هستند که با مشکلات مبارزه کرده اند، بارها شکست خورده اند، ولی یاد گرفته اند چگونه از شکست تجربه کسب نمایند و با سخت کوشی فعالیتهایی نظیر ورزش، رشته های ورزشی یا هنری را دنبال نموده اند. آنها هرگز خود را با دیگران مقایسه نکرده، موفقیت را در پیگیری علایم و نبوغ درونی می دانسته اند. هرچه به بچه های خود بیشتر بیاموزیم که موفقیت را به قیمت کسب شادی درونی جستجو کنند، راه ساده و آسانتری را برای کسب کامیابی و دوری جستن از برچسب شکست به آنها آموخته ایم. با وجود این وقتی نظری کوتاه و اجمالی به موفقیت افراد بزرگ در هررشته و حرفه ای می اندازیم، متوجه می شویم آنها افراد پویایی بوده اند که بارها و بارها شکست خورده، اما هر بار درس جدیدی آموخته اند. وقتی خبرنگاری از توماس ادیسون سؤال کرد احساس او بعد از ۲۵۰۰۰ بار شکست آن هم فقط برای کشف و اختراع یک دستگاه ذخیره برق چیست، پاسخ او از دیدگاه همهٔ انسانهای مستقل و آزاداندیش در نوع خود یگانه بودنمی دانم چرا شما این کار را شکست تلقی می کنید، در حالی که من امروز ۲۵۰۰۰ راه گوناگون می شناسم که با به کارگیری آن نمی توانید یک باطری برقی بسازید. اما شما چه می دانید؟

فرزندتان را تایید طلب بار نیاورید

شکست

آیا وقت آن نرسیده از زندگی تأسفبار پدران و مادران نگون بختی که ناظر تزلزل روحی فرزندان خود به علت شکست آنها در رقابتهای شدید بوده اند، درس بگیریم. فرزندانی که ناچار شده اند به موادمخدر یا حتی خودکشی پناه ببرند چون نتوانسته اند خود را به حد معیارهای خارجی که دیگران محک موفقیت قراز داده اند، برسانند. شما باید به این نکته توجه کنید که بسیاری از بچه ها به خود مهره بازنده می چسبانند چون شکست را نوعی بیماری میپندارند که وقتی انسان را مبتلا ساخت، شخص چاره ای ندارد جز آنکه تسلیم عوامل زیانبخش آن شود. اگر ما آدمهای بدی هستیم به دلیل آنکه بازنده ایم، پس تمام ما آدمهای بدی هستیم. کریستوفر مورلی این چنین میگوید: فقط یک موفقیت وجود دارد و آن این است که به سبک و روش خود زندگی کنی اگر بچه های خود را طوری تربیت کنیم که فقط به دنبال کسب موفقیت باشند، به جای آنکه شادی درونی را جستجو کنند، در آن صورت به آنها آموخته ایم راه ساده ای را در زندگی در پیش گیرند، یعنی که همواره نگران و به دنبال تأیید طلبی و پاداشی باشند که سایرین به آنها اعطا می کنند، و در نهایت از هر کاری که ممکن است به شکست بینجامد گریزان باشند.

منبع:https://www.barfanak.com

Check Also

خطر کردن

خطر کردن را از کودکتان نگیرید

شما با دلسرد کردن بچه ها از خطر کردن ، از نظر روحی ارضا می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.