بیماری آنفلوانزا و چند روش مقابله

آیا حس می کنید که کامیونی چندین بار از روی شما رد شده؟ آیا آن قدر بیمارید که فکر می کنید هرلحظه ممکن است جان بدهید؟ یا بهتر بگویم، آیا آن قدر بیمارید که می ترسید زنده بمانید؟! اگر در سر خود تپش احساسی می کنید، عضلاتتان دردناکند و پیشانی اتان مثل کوره میسوزد، احتمالاً به بیماری آنفلوانزا مبتلا شده اید و تا چند روز دیگر هم ادامه پیدا خواهد کرد. ما در مجله اینترنتی برفانک در مورد روش مقابله با بیماری آنفلوانزا بیشتر توضیح می دهیم.

 

شاید بهتر باشد این ویروس موذی رادیو هزار چهره بنامیم. اگر چه فقط سه نوع ویروس آنفلوانزا (نوع C ،B ،A)وجود دارد. اما این ویروس قابلیت و توانایی عجیب و نامحدودی در موتاسیون (تغییر و جهش ژنی) و تبدیل به فرم های مختلف دارد.

 

 

بنابراین ضمن درست بودن این مطلب که ابتلا به هر یک از انواع این ویروس شما را در برابر آن نوع خاص ایمن می سازد. باید گفت انواع جهش یافتهٔ آن ممکن است سال بعد – یا حتی سه ماه بعد باعث بیماری شما شوند. هیچ راه چارهای وجود ندارد؟ بستگی دارد.

 

بله اقدامات احتیاطی چندی وجود دارند که اگر مورد توجه قرار گیرند، از حساسیت فرد به ویروس می کاهند. ولی نه. هنگامی که ویروس شما را به دام می اندازد، دیگر کاری نمیتوان کرد. اگر امیدتان به آنتی بیوتیک ها است، باید بگوییم بی جهت به آنها امیدوارید. زیرا بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک ها قادر به کشتن ویروسها نیستند.

 

 

بهترین کاری که می توان انجام داد این است که بیماری را بپذیرید و سخت نگیرید. حتماً میپرسید چگونه؟

 

 

بیماری آنفلوانزا

با روشهای زیر به مقابله با بیماری آنفلوانزا میپردازیم

 

 

در خانه بمانید

 

 

بیماری آنفلوانزا یک بیماری فوق العاده مسری است و به سرعت پراکنده می شود. بنابراین بیش از حد عاشق کار کردن نباشید و چند روزی از کار کردن صرف نظر کنید. از حاضر شدن در محل کار – یا هر جای دیگر غیر از خانه – دست کم تا یک روز پس از قطع تب و بازگشتن دمای بدن به دمای طبیعی اجتناب نمایید.

 

 

اگر فرزند شما به بیماری آنفلوانزا مبتلا شده، او را تا بهبودی کامل از رفتن به مدرسه باز دارید.

 

مایعات بنوشید

 

 

به خصوص زمانی که تب دارید، مصرف مایعات اهمیت دارد. چرا که در این زمان خطر کم آب شدن بدن جدی است. بعلاوه با خوردن مایعات می توانید مواد غذایی لازم را که در شرایط بیماری از طریق خوردن غذا تأمین نمی شوند به بدن برسانید.

 

 

سوپ رقیق و آب میوه و سبزیجات برای این منظور مناسبند. یکی از متخصصان مصرف آب چغندر و هویج را که هر دو از نظر ویتامین ها و املاح غنی اند توصیه می کند. دکتر «جی سوئد برگ» توصیه میکند: «آب میوه را به نسبت ۵۰٪ با آب رقیق کنید. با افزودن مقداری شکر نیز میتوان قند مورد نیاز بدن را تأمین کرد. اما افزودن بیش از حد آن در مواقع بیماری ممکن است به اسهال منجر شود.

 

 

نوشابه های گازدار حاوی قند را نیز قبل از مصرف با آب رقیق کنید و بگذارید تا گاز آن خوب خارج شود. چون گاز موجود در این نوشابه ها در معده تجمع کرده و ممکن است. حالت تهوع فرد را تشدید کند.

 

مصرف مسکن

 

 

برای رفع تب، سردرد و درد بدن که اغلب با بیماری آنفلوانزا همراهند، میتوان از مسکن هایی نظیر آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن کمک گرفت. هر چهار ساعت ۲ قرص مسکن مصرف کنید. از آنجا که علایم بیماری بیشتر عصرها و شبها به اوج خود میرسند، باید مسکن را درست در این مواقع مصرف نمود.

 

به کودکان آسپیرین ندهید

 

 

از دادن آسپیرین یا هرگونه داروی محتوی آسپیرین به کودکان زیر ۲۱ ماه در صورت ابتلا به بیماری آنفلوانزا بپرهیزید. تحقیقات نشان داده اند که دادن آسپیرین به کودکان شانس ابتلا به سندرم رای، یک بیماری خطرناک سیستم عصبی را افزایش میدهد. برای کودکان طبق دستور پزشک می توان از استامینوفن استفاده کرد.

 

 

احتیاط در مصرف داروها

 

 

به گفتهٔ دکتر «ایمپراتو» داروهای مجاز بدن نسخه ممکن است در رفع برخی از علایم بیماری مؤثر باشند. به عنوان مثال داروهای آنتی هیستامین از آبریزش بینی جلوگیری میکنند. اما مراقب باشید این داروها ممکن است علایم بیماری را مخفی نموده و احساس کاذب بهبودی در بیمار ایجاد نمایند و ناگهان با از سر گرفتن کار و فعالیت روزانه بیماری عود کرده، مشکلات جدی برای فرد ایجاد شود.

 

 

غرغره با آب نمک

 

 

یک گلوی ملتهب و تحریک شده آماده و مستعد پذیرفتن بیماری آنفلوانزا است. با شستشوی گلو با آب نمک – کلیهٔ ترشحاتی که در گلو تجمع کرده اند با آب نمک بشویید – با این کار به بهبود گلو و جلوگیری از بروز مشکلات بعدی کمک می کنید.

 

 

یک قاشق چای خوری نمک را در ۲۵۰ میلی لیتر آب حل کنید. این مقدار نمک با PH طبیعی بافت های بدن مطابقت دارد و از این رو بسیار تسکین دهنده است. هر زمان نیاز است از این محلول برای شستشوی گلو استفاده کنید. ولی از خوردن آب نمک اجتناب کنید. زیرا درصد سدیم آن بالاست.

 

خوردن چیزی شیرین

 

 

مکیدن یک آبنبات سفت و قرص های مکیدنی موجب مرطوب نگه داشتن گلو شده و به این ترتیب فرد کمتر احساس ناراحتی میکند. به علاوه این دو حاوی کالری اند و کالری مورد نیاز بدن را که در مواقع بیماری کمتر از طریق غذا به بدن میرسد، تامین می کنند.

 

مرطوب نگه داشتن هوا

 

 

مرطوب نگه داشتن هوای اتاق خواب در کاهش علایمی چون سرفه، گلودرد و خشکی بینی و راه های عبور هوا، مؤثر است. استفاده از دستگاه بخور در صورت داشتن تنگی نفس و احتقان بینی بسیار مفید است.

 

نرم نگه داشتن بینی

 

 

اگر بینی خود را به کرات تخلیه کرده باشید، احتمال آن که زخم شده باشد زیاد است. بنابراین برای جلوگیری از تحریک بینی مرتباً آن را با مواد نرم کننده، نرم نگه دارید. در این قبیل موارد استفاده از ژلی مانند K-Yنسبت به ژل های هیدروکربنی که به سرعت خشک می شوند ارجحیت دارد.

 

گرم نگه داشتن پاها

 

 

در صورت داشتن احتقان بینی یا سردرد، فرو بردن پاها در آب داغ احتمالاً میتواند مؤثر واقع شود.

 

 

نفس کشیدن در هوای تمیز از تهویهٔ هوا و وارد شدن هوای تازه به اتاق خوابتان هنگام بیماری اطمینان حاصل نموده و به کمک یک رو تختی یا پتوی گرم از نفوذ سرما به بدن جلوگیری کنید.

 

 

مالیدن و ماساژ پشت

ماساژ پشت و کمر باعث فعال شدن سیستم ایمنی جهت مبارزه با بیماری می شود و در عین حال به فرد احساس آرامش و راحتی می دهد.

 

 

خوردن غذاهای کم حجم و سبک

 

 

هنگامی که بیماری به اوج خود می رسد، معمولاً فرد اشتهای خود را از دست می دهد. اما زمانی که اشتها کمی بهتر می شود و فرد آمادگی جایگزین کردن غذاهای جامد را با غذاهای آبکی و مایعات پیدا می کند، بهتر است بیشتر از غذاهای نشاسته ای و کم مزه استفاده شود.

 

 

این قبیل غذاها عبارتند از: موز، پنیر محلی، برنج، پودینگ برنج، غلات و سیب زمینی پخته که می توان با کمی ماست آنها را مصرف کرد. به عنوان دسر می توان موز کاملاً رسیده را پوست کند و در فریزر گذاشت و سپس با مخلوط کن آن را به شکل پوره در آورد.

Check Also

عوارض غذاهای سرخ شده

آیا از عوارض غذاهای سرخ شده اطلاع دارید؟

خوردن غذاهای سرخ شده می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.