عکس ها و ویژگی های فرش تبریز

فرش تبریز یکی از معروف ترین صنایع دستی تبریز و حتی ایران است که ویژگی های مثبت زیادی دارد. در این بخش عکس ها و ویژگی های فرش تبریز را تقدیم می کنیم. طرح فرش های تبریز بسیار متنوع است و شامل انواع مشاهیر، منظره، گل دسته، حیوانات و .. می شود. گره ها و نخ های فرش تبریز بسیار عالی بوده و شهرت جهانی دارد.

فرش تبریز
فرش بافی تبریز

فرش تبریز از صنایع دستی تبریز

فرش بافی تبریز یکی از صنایع دستی تبریز است که از قبل از دوران صفویه آغاز شد. در ابتدا این فرش ها در قالب طرح های روستایی با رج شمارهای 24 بافته میشد. اما کم کم این فرش بافی تا 110 رج افزایش یافت.

ویژگی های فرش تبریز
ویژگی های فرش دستباف تبریز

در فرش های تبریز مواد اولیه بکارگرفته شده معمولا از جنس پشم یا ابریشم بودند که فرش های بسیار با کیفیت و اعلا روانه بازار میکردند. طرح فرش های تبریز بسیار متنوع است و شامل انواع مشاهیر، منظره، گل دسته، حیوانات و .. می شود.

عکس فرش تبریز
عکس فرش بافی تبریز

به گزارش سایت برفانک طرح چهار فصل یکی دیگر از طرح های فرش تبریز است که در گذشته بسیار از آن استقبال می شد. در این طرح ها زندگی کشاورزان را در چهار فصل سال به نمایش می گذاشتند و به چهار قسمت بهار، تابستان، پاییز و زمستان تقسیم می گردید.

ویژگی های فرش تبریز
ویژگی های فرش دستباف تبریز

طبق اطلاعات بدست آمده درباره فرش های تبریز ، فرش های ترنجدار که در ابتدای قرن شانزدهم میلادی بافته شده اند از نقوش طرح هایی نظیر حیوانات و انسان ها و نقش های اسلیمی بهره گرفته. تبریز در سال 1364 بیشترین تعداد قالیبافان و دارهای بافت فرش را در آن زمان پوشش داده بود.

ویژگی های فرش تبریز
ویژگی های فرش بافی تبریز

اوج هنر قالیبافی تبریز متعلق به قرن 12-16 بود که در قرن 14 میلادی مصادف با عصر طلایی و شکوفایی فرش ایران کارگاه های بسیاری گشایش یافت. طرح ها در آن زمان تلفیقی از نقاشی های مینیاتوری و بافت فرش بود که در طرح ها و رنگ های مختلف بافته می شد و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت.

عکس فرش تبریز
عکس فرش دستباف تبریز

با گذشت سالها بافنده های هنرمند و ماهر فرش های ریزبافت گل ابریشم با نقش های دارای لچک و ترنج پرداخته اند. این نوع که از چله ابریشمی بهره میگرفت معمولا با رنگ های روشن بافته میشد در صورتی که در فرش های قدیمی تبریز معمولا از طرح های درختی،گلدانی، محرابی، شکارگاه، گلفرنگ و …. استفاده میشد.

فرش های تبریز به کشورهای مختلفی صادر می شود و به همین دلیل طراحان فرش خیلی از نقشه ها را بنا به سلیقه اروپا و کشورهای دیگر طراحی می کنند.

فرش تبریز
فرش دستباف تبریز

ویژگی های فرش تبریز

. استفاده از سایه روشن ها که باعث ایجاد عمق میشود

. از دیگر خصوصیات فرش تبریز پر کردن قسمت های خالی به جای استفاده از نقش های دیگر

. طراحی توسط مجرب ترین اساتید با رعایت تمام استاندارها انجام میپذیرد

. عموما در رجشمارهای بالا و ریزبافت می باشند.

. دارای تنوع بسیار زیادی از رنگ هاست

. پرز های این نوع فرش معمولا کوتاه است و پرداخت آنها توسط افراد ماهر انجام میگیرد

. الیاف بکار رفته در آنهااز نوع مرغوب است و از کیفیت بالایی برخوردار است

عکس فرش تبریز
عکس فرش دستباف تبریز

دیگر ویژگی های ممتاز فرش تبریز

طراحی فرش تبریز عالی و بافت آن بسیار دقیق است

گره فرش تبریز:

هر تخته از فرش تبریز (به استثنای فرآورده های غیر معمول) با گره ترکی بافته میشوند و در غیر این صورت به آن فرش تبریز نمی گویند.

دو پوده بودن:

یکی دیگر از ویژگی های این فرش دو پوره بودن آن است. فرش تبریز دو پوده است و معمولاً پرز آن کوتاهتر و نازکتر و سبکتر از اغلب بافته های غیر عشایری ایران می باشد.

ویژگی های فرش تبریز
ویژگی های فرش دستباف تبریز

طراحی فرش تبریز:

طراحی فرش های تبریز عالی و بسیار دقیق است. فرش های تبریز آنقدر منظم است که حالت قالی ماشینی را پیدا می کند. کوتاهی پرزهای قالی تبریز از دیگر ویژگیهای آن است.

مواد اولیه فرش تبریز:

پشم ناحیه ماکو مخصوصاً پشمی که از دباغ خانه های تبریز بدست می آید از پشمی که در سایر شهرها برای قالیبافی به کار می رود خشن تر است و در نتیجه فرش های تبریز مانند قالیهای مشهد و کرمان مخملی نیست.

رنگ فرش تبریز:

درباره رنگهایی که در فرش های تبریز به کار می رود هم باید بگوییم که اغلب تند و خام است.

فرش تبریز
فرش های تبریز

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از سایت برفانک درباره ویژگی های فرش تبریز تقدیم کردیم بهره کافی را برده باشید.

منبع : https://www.barfanak.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.