اطلاعاتی درباره التهاب کیسه صفرا

کیسه صفرا یک ارگان گوارشی به شکل گلابی است که در سمت راست شکم قرار دارد. نقش کیسه صفرا ذخیره و آزادسازی صفرا برای هضم چربی بوده و التهاب آن می‌تواند موجب درد شکم، استفراغ و تب شود. کیسه صفرا توسط یک کانال به کبد متصل می‌شود. زمانی که یک سنگ این کانال را مسدود کند، صفرا جایگزین شده و موجب التهاب کیسه صفرا می‌شود. این وضعیت به عنوان کولسیستیت حاد نیز شناخته می‌شود. کیسه صفرا در طول التهاب متورم و قرمز شده و بروز مایع در اندام می‌تواند یک عفونت ثانویه ایجاد کند.

التهاب کیسه صفرا

معرفی علائم مرتبط با التهاب کیسه صفرا

التهاب کیسه صفرا دارای علائم متعددی می‌باشد اما شایع‌ترین علائم آن به شرح ذیل خواهند بود:

درد در ربع فوقانی راست شکم: این درد اغلب ناگهانی شروع شده و معمولا پس از خوردن یک غذای چرب رخ می‌دهد.

تهوع و استفراغ: به علت انسداد مجاری کیستیک توسط سنگ کیسه صفرا یا تومورها، فرد دچار بی‌اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

تب: تب بیش از 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سلسیوس) در حدود نیمی از افراد مبتلا به کولسیستیت رخ می‌دهد.

بی‌قراری و ناراحتی: التهاب کیسه صفرا در فرد احساس ناراحتی و بی‌قراری به وجود می‌آورد.

علائم التهابی در کیسه صفرا ممکن است بر اساس سن و وضعیت کلی سلامتی متفاوت باشد. درد قلبی ابتدا به شکل درد اسپاسمی در شکم ارائه می‌شود اما در طول زمان به درد ثابت و شدید تبدیل می‌شود. درد در طول زمان، به خصوص در هنگام نفس عمیق کشیدن یا با هرگونه حرکت، تشدید می‌یابد. علائم التهاب کیسه صفرا در کودکان و بزرگسالان ممکن است مبهم باشد. آن‌ها ممکن است درد و تب را تجربه نکنند و تنها از ناراحتی، کمبود اشتها و ضعف شکایت داشته باشند. برخی از افراد مبتلا به التهاب کیسه صفرا به زرد شدن رنگ پوست یا زردی دچار می‌شوند، البته این مورد به ندرت رخ خواهد داد.

بررسی عوارض جانبی این وضعیت

انجام کوچکترین حرکت در افراد مبتلا به التهاب کیسه صفرا می‌تواند موجب تشدید درد شود. التهاب کیسه صفرا در برخی موارد می‌تواند به یک عفونت جدی و خطرناک به نام سپسیس منجر شود. هر فردی که علائم التهاب کیسه صفرا را تجربه می‌کند، باید به منظور دستیابی به هیچگونه عوارض جدی، فورا به پزشک مراجعه نماید. سایر عوارض جانبی التهاب کیسه صفرا نیز شامل مرگ بافت، پارگی و بروز عفونت در کیسه صفرا می‌شود.

التهاب کیسه صفرا

ارزیابی دلایل ایجاد التهاب کیسه صفرا

این مشکل در بسیاری از موارد به علت سنگ‌های صفراوی رخ می‌دهد. این سنگ‌ها توده‌های کوچک کریستالی هستند که از رنگدانه‌های صفراوی، کلسترول و کلسیم تشکیل شده‌اند. تقریبا 10 تا 15 درصد از آمریکایی‌ها دارای سنگ صفراوی هستند و حدود یک سوم از این افراد دچار التهاب می‌شوند. بهتر است بدانید که خطر التهاب کیسه صفرا با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. سایر عوامل خطرساز نیز عبارتند از:

  • زن بودن
  • بارداری
  • چاقی
  • دیابت
  • داشتن سابقه سنگ کلیه
  • کاهش سریع وزن

برطرف کردن التهاب کیسه صفرا برای پیشگیری از عوارض جدی کشنده امری ضروری محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که رژیم غذایی با درصد بالای چربی و فیبر کم، خطر بروز سنگ کیسه صفرا را افزایش می‌دهد.

منبع: https://www.barfanak.com

Check Also

عوارض غذاهای سرخ شده

آیا از عوارض غذاهای سرخ شده اطلاع دارید؟

خوردن غذاهای سرخ شده می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.